Wat is sponsoring?
Sponsoring is een zakelijke overeenkomst tussen de gesponsorde (club, vereniging of bijvoorbeeld een evenement) en een bedrijf, een merk of een persoon (de sponsor) waarbij aan beide kanten een prestatie wordt geleverd.
De sponsor stelt geld, goederen en /of diensten beschikbaar aan de gesponsorde. Dit zijn inkomsten voor de gesponsorde of zijn ondersteunend aan de organisatie of activiteit. De gesponsorde stelt hier een of meerdere rechten tegenover om de sponsor te ondersteunen met zaken als naamsbekendheid, imago, het promoten van producten of diensten. Sponsoring is eigenlijk een samenwerkingsverband tussen twee instellingen die op het eerste oog niets met elkaar gemeen hebben maar toch veel aan elkaar kunnen hebben.
Daarbij hebben partijen verschillende doelen. Voor de sponsor moet het iets opleveren zoals:
- Naamsbekendheid
- Merk kennis
- Trots personeel
- Versterken klantenbinding
De gesponsorde kan bijvoorbeeld de volgende zaken aan de sponsor bieden:
- Afbeelden van naam / logo op wedstrijdkleding / accessoires
- Kaartjes voor een wedstrijd
- Recht om de naam + logo van de gesponsorde te gebruiken
- Uitdelen van producten van de sponsor tijdens een evenementen