Als het moment gekomen is om daadwerkelijk op zoek te gaan naar sponsoren, moeten we bepalen wie we gaan benaderen, wie zijn potentiële kandidaten om onze club of vereniging te sponsoren. Om dit te bepalen, wordt er gebruik gemaakt van het systeem van de 3 schillen.
De binnenste schil
Dit zijn de mensen die het dichtst bij de club of vereniging betrokken zijn zoals ouders van jeugdleden maar ook toeleveranciers, de huisbank etc. Hoe dichter betrokken bij de club, hoe groter de betrokkenheid en hoe eerder is men bereidt te sponsoren.
Begin dus eerst onder de eigen leden, dit zijn de mensen die het dichtst bij de club betrokken zijn. Neem samen met de sponsorcommissie de ledenlijst eens door en kijk wat een ieder zoal doet en welke functie zij vervullen. Plaats eens een oproep in het clubblad of op de website en vraag wie er sponsor wil worden van zijn eigen club.
De middelste schil
Dit zijn de bedrijven in de directe omgeving zoals de winkels in de winkelstraat of de bedrijven op het plaatselijke industrieterrein. Hierbij is de ligging van de club van belang en ook het bereik. Zoek de connectie tussen de club en de lokale middenstand.
De buitenste schil
Dit zijn over het algemeen de bedrijven die nog geen relatie hebben met de club maar die door de aard van hun activiteiten of sponsorbeleid potentiële kandidaten zijn om sponsor te worden. Sponsoren vinden in de buitenste schil heeft alleen zin als uw club of vereniging op hoog niveau acteert, door het hele land reist en regelmatig in de pers komt.