Om te bekijken wat u als club of vereniging te bieden heeft aan toekomstige sponsoren, moet u de waarde bepalen. Wordt de waarde bepaald door de commerciële waarde van het topteam of door wat de vereniging als geheel heeft te bieden. Laat de waarde in elk geval nooit afhangen van een eventueel gat in de begroting, geen enkele sponsor is genegen om de financiële problemen van een club op te lossen.
De waarde van het topteam
Om de waarde van een of meerdere topteams binnen de club te bepalen, vergelijk die teams met andere verenigingen. Kijk hierbij dan naar zaken als:
- Niveau van de teams
- Bereik (lokaal, regionaal, landelijk)
- Bekendheid (lokaal, regionaal, landelijk)
- Aantal toeschouwers per wedstrijd
- Welstand en koopkracht van de toeschouwers
- Aandacht in de media
- Imago van de vereniging
- Lokatie (wijk, dorp, stad)
De waarde van de vereniging
De waarde van de vereniging als geheel is interessant als het niveau van de eerste teams niet hoog is en er geen sprake is van topsport. Acteren op een lager niveau betekent ook minder aandacht in de pers en minder publiek op de tribunes. Om dan de waarde te kunnen bepalen, moet worden gekeken naar bijvoorbeeld de samenstelling van de club, veel jeugd of juist veel volwassenen, komen ze uit dezelfde wijk etc.