De vraag die je hierbij moet stellen is, weten we hoeveel deelnemers en/of toeschouwers in aanraking komen met de sponsoruitingen? We moeten hierbij rekenen in hits.
Stel dat ieder van de aanwezigen op 1 dag minstens 10x bewust is van de uitingen van de hoofdsponsor. Het aantal hits is dan : 10 x aantal toeschouwers x het aantal dagen. Voor de cosponsoren hanteren we het zelfde model alleen delen we de 10 hits door het aantal cosponsoren keer het aantal dagen. Voor de suppliers rekenen we het aantal bezoekers maal het aantal dagen.
Als we het aantal hits weten, dan moeten we daar een waarde aan toekennen. Dit doen we door uit te rekenen hoeveel geld een adverteerder moet uitgeven in een krant om alleen met naam en logo hetzelfde aantal hits te scoren. Kijk hiervoor naar de tarieven van de kranten voor het plaatsen van een advertentie.
Rekenvoorbeeld
Een evenement van 3 dagen met een verwacht bezoekersaantal van 1.000 op vrijdag, 2.000 op zaterdag en 3.000 op zondag. Dat zijn gemiddeld 2.000 bezoekers. We kunnen nu het aantal hits uitrekenen:
hoofdsponsor = factor 10 x gem. 2.000 bezoekers x 3 dagen = 60.000 hits
cosponsor = factor 2 x gem. 2.000 bezoekers x 3 dagen = 12.000 hits
10 suppliers = factor 1 x gem. 2.000 bezoekers x 3 dagen = 6.000 hits
Het aantal hits moet dan worden afgezet tegen een vergelijkbaar bereik in de plaatselijke of regionale media.